Ampulla eulogia cu reprezentările Sf. Dimitrie și Sf. Teodora de Tesalonic: o descoperire de lângă Cetatea Nouă a Romanului

Authors
Author Vitalie Josanu, unaffiliated
Abstract

This endeavor is prompted by the discovery of a lead ampoule containing representations of the Thessalonian saints Dimitrios and Theodora, in Gâdinți, Neamț County. Found through the use of a metal detector in 2021, the container measures 7 cm in height and 5 cm in diameter. It was handed over in accordance with regulations to the Neamț County Directorate for Culture, which deposited it in the heritage collection of the “Ștefan cel Mare” County Museum in Vaslui.

Although many examples of this type of koutrouvion have been found south of the Danube, the Gâdinți ampoule represents a unique discovery for Romania. It most closely resembles a specimen uncovered during archaeological investigations in 1974 at the Stalać Fortress in Serbia. The location where the Romanian specimen was discovered may help explain its presence. Koutrouvia are predominantly associated with military sites, and this example was found near Smeredovo Fortress, which, translated from Slavic, means “Fortress of St. Demetrius”. It was built by Voivode Ștefan cel Mare (1457–1504) at the assembly point for the troops of the Principality of Moldavia.

Keywords
Sf. Dimitrie, Sf. Theodora, eulogia, koutrouvia, pelerinaj
References

[1] Gary Vikan, Byzantine Pilgrimage Art (Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University, 1982), 10-11.

[2] Sfântul Simeon Arhiepiscopul Tesalonicului, Tratat asupra tuturor dogmelor credinței noastre ortodoxe, după principii puse de Domnul nostru Iisus Hristos și urmașii Săi, vol. I, ediție îngrijită de protos. Grichentie Natu (Editura Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, 2002), 132-134, 135. „Astfel se îmbracă cu sfintele veşminte, care sunt şapte, după numărul celor şapte daruri ale Sfântului Duh, care sunt: stiharul, epitrahilul, poiasul, manecile, bederniţa, sfita sau sacosul sau polistavrosul şi omoforul. Toate împreună însemnează omenirea lui Hristos şi cele ce sunt ale omenirii; fiecare în parte însăși are însemnarea sa” (Ibidem, 132).

[3] De unde și atribuirea unor proprietăți tămăduitoare acestui metal.

[4] Crucea Mântuitorului ar fi fost executată din lemnul Pomului Vieții crescut din semințele primite de Seth (cel de-al treilea fiu al lui Adam) la poarta Raiului, puse în gura tatălui său decedat. Răstignirea pe Dealul Căpățânii – mormântul lui Adam, marcat adesea prin craniul de la baza crucii – curăță cu sângele Mântuitorului păcatul originar. Vasul cu flori ar accentua acel spațiu sepulcral, bine delimitat, care conținea sămânța vieții. Mircea Eliade, Tratat de istorie a religiilor, ediția a V-a (Humanitas, 2013), 302-304. 

[5] Vitalie Josanu, „Civilizație și artă în Țara Moldovei (sec. XIV-XV)”, BCMI 1-2 (2011): 48-51.

[6] Mănăstirea Secu, jud. Neamț, unde, pe turla de deasupra naosului este reprezentat vasul cu flori.

[7] Troparul Sfintei Cruci: „Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta, biruință binecredincioșilor creștini asupra celor potrivnici dăruiește și cu Crucea Ta păzește pe poporul Tău”.

[8] „Iar împărăteasa Elena a luat cu sine o parte din acest sfânt lemn, asemenea și sfintele piroane; iar pe cealaltă parte punând-o într-o raclă de argint, a dat-o patriarhului Macarie spre păzire pentru neamurile care vor fi de aici înainte”, „Sfântul mare împărat Constantin, cel întocmai cu apostolii, și maica lui, Elena”, Viețile sfinților pe luna mai, ediția a II-a (Editura Mănăstirea Sihăstria, 2005), 406.

[9] William Anderson, „Blessing the Fields? A Study of Late-medieval Ampullae from England and Wales”, Medieval Archaeology, 54 (2010): 184; Αικατερινη Μητσιου, „„Ευλογιες” Ταπεινα Προςκυνημαικα Ανεκτιμητηε Αξιας” [„Eulogiae” umile de valoare inestimabilă], în Το Βυζάντιο χωρις λαμψη. Τα ταπεινα αντικειμενα και η χρηςη τους ςτον καθημερινο βιο των βυζαντινων [Bizanțul fără strălucire. Obiectele umile și utilizarea lor în viața de zi cu zi a bizantinilor], ed. A. Yiangaki, A. Panopoulou (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, 2018), 11-13, 17.

[10] Pierre Maraval, „The Earliest Phase of Christian Pilgrimage in the Near East (before 7th Century)”, Dumbarton Oaks Papers 56 (2002) (2003): 73; Danica Popović, „Eulogiae Terrae Sanctae of St. Sava of Serbia”, Balcanica XLV, coord. Dušan T. Bataković (Institute for Balkan Studies, 2014): 56-57, 61; Μητσιου, „Ευλογιες”, 14-15.

[11] „Căzând la pământ și sărutându-l am intrat în orașul sfânt, unde se închină la mormântul Domnului. Mormântul este săpat în piatră și patul este săpat din acea piatră pe care a fost așezat trupul Domnului Iisus Hristos; o candelă din bronz, care atunci a fost așezată la capul Său, arde acolo zi și noapte, din ea am luat binecuvântare (s.a.) și am umplut-o din nou. În acest mormânt de dinafară se aduce pământ și cei care intră iau de acolo binecuvântare (s. a.)”, „Путник Антонина из Плаценции” (Antonini Placentini Itinerarium), trad. И. Помяловский, Православный палестинский сборник, T. 39 (Издание Императорскаго Православнаго Палестинскаго Общества, 1895), 5; Clive Foss, „Pilgrimage in Medieval Asia Minor”, Dumbarton Oaks Papers 56 (2002) (2003): 143. Înainte ca moaștele Sf. Dimitrie din Tesalonic să izvorască mir, uleiul din candelele așezate la mormântul sfântului era recunoscut cu proprietăți terapeutice. Charalambos Bakirtzis, „Pilgrimage to Thessalonike: The Tomb of St. Demetrios”, Dumbarton Oaks Papers 56 (2002): 179-180.

[12] Apud В. Н. Залесская, „Ампулы-эвлогии из Малой Азии (IV-VI вв)” [Ampule-eulogii din Asia Mică (sec. IV-VI)], Византийский временник 47 (1986): 183.

[13] Ibidem, 182; В.Н. Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий из Фессалоники” [Grupul ampulelor de plumb din Tesalonic], Советская археология 3 (1980): 263; О.В. Ошарина, „O символическом замысле глиняной эвлогии с изображением Св. Фоки из собрания Эрмитажа [Despre semnificația eulogiei de lut cu reprezentarea Sf. Foca din colecția Ermitajului], Античная древность исредние века 34 (2003): 54; Д.В. Журавлев, „Две глиняные ампулы с изображением Святого Мины из Крыма” [Două ampule de lut din Crimeea cu reprezentarea Sf. Mina], Российская Археология 3 (2012): 94; Daniela Tănase, „Observații cu privire la ploscuțele de pelerin cu reprezentarea Sfântului Mina, din epoca romano-bizantină, aflate în colecția Muzeului Național al Banatului”, AB XXVI (2016): 66, 71.

[14] Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий”, 182; William Anderson, „An Archaeology of Late Antique Pilgrim Flasks”, Anatolian Studies 54 (2004): 80; Е.Ю. Kлеина, „Ранневизантийские амфориски из Нов (Moesia Secunda) – к вопросу о торговых связях [Amforete bizantine timpurii din Novae (Moesia Secunda) – cu privire la legăturile comerciale], Античная древность и средние века 39 (2009): 14.

[15] Deși nu fac obiectul demersului de față, trebuie precizat că sunt cunoscute și eulogii decorate cu însemne heraldice, ceea ce trădează popularitatea relicvelor în toate păturile sociale, unii căutându-le direct, angajându-se în călătorii istovitoare, atât pentru sine, cât și pentru alți privilegiați ai vremii. Mai multe despre acest subiect: Jos Koldeweij, „A Pilgrim᾿s Badge and Ampullae Possibly from the Chartreuse of Champmol”, în Beyond Pilgrim Souvenirs and Secular Badges. Essays in Honour of Brian Spencer, ed. Sarah Blick (Oxbow Books, 2007), 64-72. Vezi și Vikan, Byzantine Pilgrimage Art, 10; Lăcrămioara Stratulat, Ioan Iațcu, Arta pelerinajului. Obiecte creștine în spațiul est și sud-est carpatic (secolele IV-XVI). Catalog de expoziție (Editura Palatul Culturii Iași, 2011), 16.

[16] С.Ю. Житенев, Религиозное паломничество в христианстве, буддизме и мусульманстве: социокультурные, коммуникационные и цивилизационные аспекты [Pelerinajul religios în creștinism: aspecte de civilizație și comunicare],  (Издательство «Индрик», 2012), 28.

[17] Vikan, Byzantine pilgrimage art, 4-5; Maraval, „The Earliest Phase of Christian Pilgrimage”, 63.

[18] Alice-Mary Talbot, „Pilgrimage to Healing Shrines: The Evidence of Miracle Accounts”, Dumbarton Oaks Papers 56 (2002) (2003): 161-162; Житенев, Религиозное паломничество, 31. O atitudine cu nimic deosebită față de aceea consemnată la sfârșitul secolului al IV-lea despre monahii care erau puși să vegheze Sfânta Cruce, după ce s-a observat că unul dintre cei veniți să i se închine și să o sărute a smuls cu dinții din lemnul acesteia: „Путник Антонина из Плаценции” (Antonini Placentini Itinerarium): 159-160. Nu mai puțin relevantă este practica ștergerii relicvelor sfinte cu o năframă, așa cum se poate constata și în zilele noastre, urmând ca aceste materiale atinse de sfințenie să capete potențialități vindecătoare și/sau protectoare.

[19] Așa cum este relativ recenta descoperire din peninsula Taman, a unei ampule din plumb în formă de ploscă, asociată de autori – după formă și material – cu exemplarul de la Novgorod, cu reprezentarea Sf. Dimitrie, datat la finele secolului al XII-lea, Элмира Устаева, Памятники церковной археологии из собрания Таманского музейного комплекса [Monumente ale arheologiei ecleziastice din Complexul Muzeal Taman], Наследие веков 3 (2015): 53.

[20] Foss, „Pilgrimage in Medieval Asia Minor”, 129-130.

[21] Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий”, 263.

[22] Ibidem, 267, nota 17.

[23] Anderson, „An Archaeology of Late Antique Pilgrim Fasks”, p. 183 și nota 10.

[24] José S. Casas, José Sordo, „An Overview of the Historical Importance, Ocurence, Isolation, Properties and Applications of Lead”,  în Lead. Chemistry, Analytical Aspects, Environmental Impact and Health Effects, ed. José S. Casas, José Sordo (Elsevier, 2006), 10.

[25] Casas, Sordo, „An Overview”, 2.

[26] Vasele de plumb s-au folosit în alimentație până târziu, spre epoca modernă. În acest sens, Vitalie Josanu, „Un depozit medieval târziu de vase din metal de la Mânăstirea Secu, jud. Neamț”, Mem. A. XXIII (2004): 425.

[27] В. Н. Залесская, „Византийские ложкообразные амулеты как эвлогии” [Amulete bizantine în formă de lingură, folosite ca eulogii], Античная древность и средние века 45 (2017): 139.

[28] https://database.kunera.nl/en/collectie-object, consultat în 07.08.2022.

[29] https://finds.org.uk/database/search/results/q/ampulla/page/88, consultat în 07/08.2022; Greg Campbell, „Ampullae, Re-imbursed: A Formal Analysis of Medieval “Shell-shaped” Lead-alloy Pilgrim Ampullae”, Peregrinations: Jurnal of Medieval Art & Architecture  5, 2 (2015): 98.

[30] Autorul prezintă și aici mulțumiri Oanei-Andreea Gîrneț pentru execuția desenelor și a reconstituirilor grafice.

[31] A. A. Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin (Polirom, 2010), 462; John W. Barker, „Late Byzantine Thessalonike: A Second Cityʼs. Challenges and Responses”, Dumbarton Oaks Papers 57 (2004): 8-9.

[32] Bakirtzis, „Pilgrimage to Thessalonike”, 176.

[33] Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий”, 267; Константин Тотев, „Изображения на св. Димитър и св. Теодора върху оловни ампули от Солун” [Reprezentările Sf. Dimitrie și Sf. Teodora pe ampulele din plumb de la Salonic], Осми международен симпозиум, Veliko Târnovo, 14-16 octomvri 2004 g., (Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий” Велико Търново, 2007): 537; Bradley A. Hostetler, The Function of Text: Byzantine Reliquaries with Epigrams, 843-1204 (ProQuest LLC , 2016), 54-55.

[34] Anastasia Dobyčna, A “Divine Sanction” on the Revolt: The Cult of St. Demetrius of Thessalonica and the Uprising of Peter and Asen (1185-1186)”, Studia Ceranea 2 (2012): 119.

[35] Viețile sfinților pe luna octombrie, retipărite și adăugite cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, ediția a II-a (Editura Mănăstirii Sihăstria, 2005), 317.

[36] Ibidem, 322-324; Надежда Верещагина, Христианские культы и реликвии Древнего Киева (конец X – первая треть XIII в) [Cultele creștine și relicvele Kievului vechi (sfârșitul secolului X – primul sfert din secolul al XIII-lea)] («Астропринт», 2019), 360-361.

[37] Dobyčna, “Divine Sanction”, 113, 115.

[38] Deși sunt numeroase exemple, printre care numele mai multor cnezi ruși, biserici sau orașe, cel mai des evocat este gestul cneazului Iurii Dolgorukii de a numi noul său oraș în cinstea Sf. Dimitrie, în a doua jumătate a secolului al XII-lea; de asemenea, cneazul a ales să-și boteze fiul, pe Vsevolod III, cu numele Marelui Mucenic din Tesalonic: Ольга Этингоф, “Еще раз об изучении художественных связей Владимира и Фессалоники в конце XII века” [Din nou despre studierea legăturilor artistice ale Cnezatului Vladimir cu Tesalonic la finele sec. XII], Македония-Рим-Византия: исскуство Северной Греции от античности до средних веков. материалы научной конференции [Macedonia-Roma-Bizanț: Arta Greciei de Nord din Antichitate până în Evul Mediu. Lucrările conferinței științifice], volum editat de N. A. Nalimova et al. (Издательство «КДУ», 2018), 150.

[39] Dobyčna, “Divine Sanction”, 114, 117; Верещагина, Христианские культы, 364, 366.

[40] Верещагина, Христианские культы,, 365.

[41] Viețile sfinților pe luna aprilie, retipărite și adăugite cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, ediția a II-a (Editura Mănăstirii Sihăstria, 2005), 77.

[42] Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий”,  267.

[43] Dobyčna, “Divine Sanction”, 119,

[44] Kostadin Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios von Thessaloniki im Zweiten Bulgarischen Reich anhand archäologischer Funde, für Seelenheil und Lebensglück. Das byzantinische Pilgerswesen unde seine Wurzeln, hrsg. Despoina Ariantzi, Ina Eichner (Verlag des Römisch-Germanischen Zentralmuseums, 2018), 124, nota 53.

[45] Верещагина, Христианские культы, 363.

[46] Viețile sfinților pe luna octombrie, 321-322.

[47] Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios, 124. Mirul Sf. Dimitrie a fost folosit și la ungerea lui Theodoros Comnenos Dukas, la 1227, încoronat ca împărat la Salonic, dar se pare că și la ungerea țarilor bulgari. Ibidem, p. 126.

[48] Momentul este pus în legătură cu refacerea ciboriului Sf. Dimitrie, după devastarea Tesalonicului de către normanzi, în anul 1185, urmat de impulsul generat de prezența cruciaților, Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios, 123.

[49] Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin, 604; pe la 1483, Joos van Ghistele nota că mirul Sf. Dimitrie se aduna în vase mici de sticlă, astfel încât la peste jumătate de secol după cucerirea otomană recipientele - koutrouvia - din plumb erau deja date uitării (Bakirtzis, „Pilgrimage to Thessalonike”, 188).

[50] Viețile sfinților pe luna octombrie, 326.

[51] Тотев, „Изображения на св. Димитър, 531-532.

[52] Ibidem, 538.

[53] Ibidem.

[54] Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios, 123.

[55] Μητσιου, „Ευλογιες”, 24-25.

[56]  Тотев, „Изображения на св. Димитър, 532.

[57] Залесская, „Группа свинцовых ампул-эвлогий”, 264.

[58] Ibidem, 266; Тотев, „Изображения на св. Димитър, 533-534.

[59] Gladys R. Davidson, Corinth. Results of Excavations Conducted by The American School of Classical Studies at Athens. XII. The minor objects (1952): 75, nr. 574, Fig. 4; Lieselotte Kötzsche, „Zwei Jerusalemer Pilgerampullen aus der Kreuzfahrzeit”, ZfK 51, 1 (1988): 29.

[60] Βαρβαρα Ν. Παπαδοπουλου, Μολυβδινα φιαλιδια μυρου (κουτρουβια) απο την ηπειρο [Fiole din plumb pentru smirnă (koutrouvia) din Epir], Νπειρωτικα Χρονικα 42 (2008), 9-15; Μητσιου, „Ευλογιες”, 24-25.

[61] https://database.kunera.nl/en/collectie-object/231bde88-938f-4c73-a4d9-b0f8b46e3877, nr. 21969r, consultat în 9.08.2022.

[62] Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios, 123-124.

[63] Kötzsche, „Zwei Jerusalemer Pilgerampullen”, 29-30; Dobyčna, “Divine Sanction”, 119.

[64] Μητσιου, „Ευλογιες”, 44-45, hărțile 1-2.

[65] Sokolov, Die Verehrung des hl. Demetrios: 125, Fig. 3.

[66] „Vă leato 6991 [1483] au început Ștefan-vodă a zidi cetatea de la tîrgul Romanului, ce se chiiamă Smeredova”, Grigore Ureche, Letopisețul Țării Moldovei de cînd s-au descălecat țara și de cursul anilor și de viiața domnilor carea scrie de la Dragoș-vodă pănă la Aron Vodă, Letopisețul Țării Moldovei, ediție îngrijită de Tatiana Celac (Universul, 2006): 49.

[67] „silia cu toții di să strîngiia la tirgu Roman, unde era beleagul” (Ibidem, 52); Vitalie Josanu, „Unde a fost locul de beleag în vremea lui Ștefan cel Mare”, Buletin Informativ al Simpozionului Național „Rolul Mănăstirii Secu în viața religioasă a Țării Moldovei”, VI (Editura Cetatea Doamnei, 2020): 31-35. 

[68] Radu Rosetti, „Începuturile artei militare în cuprinsul României de azi”, AAR-SI, seria III, XV (1933): 43; Idem, Istoria artei militare a românilor până la mijlocul veacului al XVII-lea (Imprimeria Națională, 1947), 123-124.

[69] Тотев, „Изображения на св. Димитър, 534-536, Fig. 6; Dušica Minić, Obrenija Vukadin, Srednjovekovni Stalać [Stalać Medieval] (Arheološki Institut, 2007), 147-148, Fig. 92/3.

[70] Ibidem, 7-10.

[71] Sokolov, „Die Verehrung des hl. Demetrios”, 124, tab. 1.

[72] Ibidem,148.

[73] Casas, Sordo, An Overview, 24-25.

[74] С. В. Близнюк, „Русские паломники XII-XVIII вв. o „сладкой земле Кипр” [Pelerinii ruși din sec. XII-XVIII despre „dulcele pământ al Ciprului”], ИзвестияУрФу, Seria 2 Гуманитарные науки, 22, 1 (2020): 73.

List of illustrations

Fig. 1. Periodically updated map, generated from the Kunera database (https://database.kunera.nl/en/kaart).

Fig. 2. Location and context of the discovery of the Gâdinți ampoule.

Fig. 3. The Gâdinți ampoule (drawing: O.-A. Gîrneț).

Fig. 4. Discoveries of phylacteries with the representation of St. Demetrius.

Fig. 5. The Gâdinți ampoule.

Fig. 6. Discovery from Stalać, from 1974, in the National Museum in Kruševac (Minić, Vukadin, Srednjovekovni Stalać, Fig. 92/3).